Børneterapi
Børneterapi – Styrk dit barn med redskaber til ro og balance
Når børn oplever vrede, skolemistrivsel eller vanskeligheder med behovsudsættelse, er det ofte en refleksion af, hvad der sker indeni dem. Følelserne kan føles overvældende, og uden de rette redskaber og strategier kan barnet have svært ved at finde ro og balance i hverdagen.
Hos mig handler børneterapi ikke om at ændre omgivelserne – for vi kan aldrig kontrollere, hvad der sker uden for barnet. Det handler derimod om at styrke barnet med værktøjer til at håndtere de tanker og følelser, der opstår. Når barnet lærer at forstå og arbejde med det, der foregår indeni, bliver det muligt at skabe positive forandringer, uanset ydre omstændigheder.
Redskaber til indre ro og strategier for hverdagen
I børneterapien hjælper jeg barnet med at:
- Håndtere sine følelser: Barnet lærer, hvordan tanker påvirker følelser, og hvordan det kan regulere disse følelser på en sund måde.
- Skabe indre overblik: Vi arbejder med konkrete strategier, så barnet ikke føler behov for at kontrollere omgivelserne – som f.eks. skolen, relationerne eller familien – men i stedet kan finde tryghed i sit eget indre system.
- Opbygge selvstændighed: Det er vigtigt, at barnet forstår sine egne grænser og ansvar. At tro, det har magt til at styre fx forældres valg om arbejde, skaber en usund dynamik og en tung byrde for barnet. Terapien hjælper barnet med at forstå sin rolle i familien og styrker det i at samarbejde fremfor at kontrollere.
Når barnet får disse redskaber, opstår der en dybere følelse af ro og styrke, som ikke afhænger af omgivelserne. Det er her, den virkelige udvikling sker – ikke ved at ændre skolen, relationerne eller familien, men ved at styrke barnets indre verden.
Hvordan foregår terapien?
- En holistisk tilgang
Jeg bruger en kombination af metoder, der arbejder med både krop og sind:
- AMK og NLP: Hjælper barnet med at ændre sine tankemønstre og bearbejde svære følelser som vrede, angst eller frustration.
- Healing: Skaber en tryg og balanceret energi, hvor barnet kan slappe af og finde indre ro.
- Massage: Frigør fysiske spændinger, der ofte opstår som reaktion på mentale eller følelsesmæssige belastninger.
- Fokus på konkrete problemer
Terapien er målrettet de specifikke udfordringer, barnet oplever. Det kan være vredeudbrud, vanskeligheder med behovsudsættelse eller frygt for at gå i skole. Samtidig lærer barnet strategier for at håndtere hverdagen uden at føle behov for at kontrollere omgivelserne. - Et samarbejde med forældrene
Forældrene spiller en vigtig rolle i terapien. Jeg arbejder tæt sammen med jer for at sikre, at barnets nye redskaber også kan implementeres i hverdagen derhjemme.
Samarbejde med netværket
Jeg tilbyder at deltage som bisidder ved netværksmøder med skolen, lærere eller sagsbehandlere. Her kan jeg hjælpe med at skabe en bedre forståelse af barnets situation og finde løsninger, der støtter barnets trivsel.
Hvad jeg tilbyder som bisidder:
- Støtte ved møder, hvor barnets behov og perspektiv bliver hørt.
- Fokus på samarbejde og løsninger mellem hjemmet og skolen.
Hvad jeg ikke tilbyder:
- Jeg observerer ikke barnet i klassen. Dette skyldes GDPR, tavshedspligt og juridiske hensyn, der beskytter barnets ret til privatliv og respekterer de øvrige børn og lærere i klassen.
Hvad får barnet ud af terapien?
-
Børneterapi kan hjælpe barnet med at:
- Forstå og regulere sine følelser, så vrede og frustration ikke overtager.
- Skabe indre strategier, der giver tryghed uden behov for kontrol.
- Finde ro og glæde i skolen og sociale fællesskaber.
- Styrke selvværdet og forstå sin rolle i relationerne til andre.
Samtidig vil familien opleve mere ro og balance, fordi barnet får værktøjer til at håndtere sine udfordringer på en sund måde.
Praktisk information
- Forløb: Terapien tilpasses barnets behov og kan variere i længde.
- Lokation: Behandlingen foregår i min klinik. Jeg deltager også i netværksmøder efter aftale.
- Booking: Kontakt mig for en indledende samtale og planlægning af forløbet.
“Når børn lærer at forstå deres egne tanker og følelser, finder de den indre styrke, der gør dem i stand til at navigere i en verden, der ellers kan føles kaotisk.”